Semester del 2...

Kort resumé

"Efter att spanat en hel del efter "sista minuten"-resor utan något tillfredsställande resultat bestämde vi oss slutligen för att boka en ordinarie resa med specificerat boende ist. Resmålet blev
Playa del Palma på Mallorcas sydkust. 10 km från Palma stad." Värt att nämna var att resan gick från Täby flygplats utanför Örebro, riktigt skönt att slippa de extra timmarna till Arlanda.

Kändes riktigt skönt att komma ner till solen efter ett par veckr med mindre bra väder. Det hade varit 28 grader under dagen och när vi slängt in grejerna på hotellrummet var det dags att glida ner till stranden för ett snabbt dopp. Därefter upp och göra sig iordning för en rekognoseringsrunda av det lokala centrum som fanns precis i närheten. Kände oss lite fega när det gällde mat så det fick bli BK.

En strand-pose var ett måste framför den milslånga stranden.

"Klassisk" havsutsikt, som direkt hämtad ur Suntrip! [Som upplysning ses havet inom den röda rektangeln] Dock kändes det helt ok, vi hade ju inte betalat något extra. =)

Strandfixarn...

Efter stranden var det senare under veckan givet att ta bussen in till Palma stad. Mycket trevligt att se samt en hel del bra shopping.  Huset till vänster på bilden "El Corte Inglés" var fullt jämförbart med NK, Åhléns och tom Macy´s i NY.

En rolig detalj vid övergångsställena var att en digital mätare längst upp på stolparna som räknade ner tiden fram till att det skulle bli grönt samt visade de 15 sekunder man hade till sitt förfogande för att passera vägen. Kan inte kul att vara gammal i det fallet.

Törstig, inte så mycket mer att säga än att den satt fint.

Världens minsta pizza? Ja kanske men riktigt god var den!

Som tur var fick jag smaka på M:s Paella...

En kväll tog vi oss ut till ett annat shoppingmecka kallat "Porto Pi" Ett AC-försett köpcentrum med allt man kan tänka sig. Fick uppp ögonen för en resväska i handbagagestorlek men valde att vänta med den.

Längst upp på taket fanns ett café med utsikt över hela hamnområdet med tillhörande marina.

Sammanfattningsvis blev det helt sonika en hel del bra shopping.

...och en hel del avkoppling.

När vi klev igenom dörren hemma igen infann sig den vanliga känslan av "borta bra..." men om ett par dagar längtar man nog sig ut på nya upptåg. Väl hemma är det dags att ömsa lite skinn på ryggen. Lyckades bränna mig första dagen, lite av en klassiker för min del, trots hög solskyddsfaktor.

Dags att ta tag i resten av semesterlistan!

Semester del 1...

Efter viss planering och en hel del inköp bar det av mot Sälen där varken jag eller Bergarn varit på sommaren. Kändes lite konstigt att se ett grönskande fjällandskap där man vanligtvis brukar mötas av snö. Fjällvandring stod på schemat.

Första dagen var planerna att först ta sig till Sälens vandrarhem för att dumpa packningen.

Efter ett snabbt depåstopp bar det av mot Fulufjällets nationalpark.

På vägen passerade vi Stötens liftsystem som såg riktigt annorlunda ut jämfört med vårt besök kring påsk.

På vandrarhemmet fick vi tipset om att ta Norge-vägen till Fulufjäll. Bättre och bildskönare!

Även arkitekturen skiljde sig, trots att vi bara var några kilometer från Sverige.

Väl framme vid nationalparken var det dags att packa de "lätta" ryggsäckarna för att ta oss emot en av sevärdheterna.

Passade även på att hälsa på björnarna! =) Det var nämligen här historien om "Mors lilla Olle" utspelade sig på riktigt.

Vid starten för vandringsleden fanns en utställning motsvarande "Naturens hus" i Örebro.

En bit på vägen stannade vi vid en porlande fors, en föraning av det som kom senare.

Efter en brant och hal trappa kom vi ner till Njupeskär...

...som är Sveriges högsta vattenfall med sina 92 meter.

Ryggsäckarna var packade med mellanmål som intogs straxt nedanför fallet. Ett litet duggregn påverkade inte vårt humör...

...och den som väntar på något gott... (Fjällväder)

När vi väl kom tillbaka till vandrarhemmet blev det en kall öl och sen en skön natts sömn.

Efter att ha tagit oss ner till Sälen (Högfjällshotellet) på morgonen därefter fick vi ett tillfälligt setback. En kraftig, väldigt lokal, hagelskur medförde att vi åkte ett par kilometer söderut och väntade ut regnet. Tur att man satt i bilen.

Vår tvådagarstur utgick från Hemfjällstangen. Här hade det inte kommit en droppe regn?! (Fjällväder)

Laddad med GPS, kompass och en massa packning var det dags at ge sig iväg.

Första etappen var mot hemfjällsstugan...

...och de första kilometrarna gick över myrmark på spångar....

...där fjällens guld började mogna.

Väl framme vid Hemfjällsstugan var det skönt att vila axlarna lite och njuta av utsikten...

...på väg mot toppen av Hemfjället.

Efter att ha letat efter vatten under dryga timmen var det riktigt gott med iskallt källvatten.

Sent på eftermiddagen var det dags att slå läger och laga lite mat. Det blev tortelini med pesto, avocado och salami...

...sen var det skönt att knoppa in i tältet.

Pga av ett litet missöde var vi tvungna att ta oss tillbaka till vandrarhemmet och lämna nyckeln till rummet som låg kvar i fickan på mina byxor. Passade på att fylla upp vattenförrådet och njuta av utsikten på nära håll.

Efter en dagsetapp på södra kungsleden avslutades dagen på Hundfjällets "äventyrsbad" där bastu, dusch och bubbelbad inte kändes helt fel efter ett par dagar på fjället. Efter detta beslutatde vi oss för att ta oss hem mot Örebro igen då fjället formaktligen invaderats av orienterare inför O-Ringens tävlingar. Tanken var att vi skulle övernatta och åka morgonen efter men tror vi fattade rätt beslut när vi möttes av regn på vägen ner mot byn.

Väl hemma är det dags att packa om väskan inför det som komma skall...

Ost...

Något som är trevligt med semestern är tiden man får för allt praktiskt arbete. Exempelvis hade förrådet med riven parmesanost tagit slut något jag som är en lite utav en wannabee ost-konnässör saknat.=)

Tror jag har en jämlike i Karlstad?

Drygt 1,3 kilo blev dryga 2 liter.  Min "magiska kula" fick jobba hårt! =)

En trevlig klassiker som skall inmundigas snarast är bruschetta med moz och flisad parmesan under synonymen "ost på ost".

En
vis man sa en gång: "Jag tränar endast för att kunna äta god mat" och jag säger amen till det!

Semester... *uppdaterad*

Vecka 29
Snygga till och fixa i ordning Forden och lägga ut den till försäljning, detta i mån av tid.

Efter diskussion med Bergarn blev det Alternativ 2 -
Sälenfjällen (Södra Kungsleden)
Fördelar: Fjälllandskap, trevligt att se känd natur på sommaren, många bra dagsetapper, möjlighet till andra aktiviteter.
Nackdelar: Dyrare, mer planering krävs, svårare med transport.

Komplettera utrustningen inför resan till fjällen.

Vecka 30
Efter att spanat en hel del efter "sista minuten"-resor utan något tillfredsställande resultat bestämde vi oss slutligen för att boka en ordinarie resa med specificerat boende ist. Resmålet blev Playa del Palma på Mallorcas sydkust. 10 km från Palma stad.

Vecka 31
Avsluta arbetet med bilen.
Spela golf, för övrigt oplanerat.

Vecka 32
Ännu helt oplanerat - kompletteras senare.

Tacksam för tips på aktiviteter där det hittills är oplanerat. Nu, ut på stan...

Semester...

Jaha, då var semestern här. Fyra (4) veckor lång vilket nog är tur med tanke på den hektiska vår som varit. Kommer nog ta en vecka att varva ner på riktigt. Jag har suttit och spånat lite på grejer att göra för att inte hela ledigheten skall spenderas i sängen.

Vecka 29
Snygga till och fixa i ordning Forden och lägga ut den till försäljning,
Åka till Göteborg med allt det innebär.
Kolla "sista-minuten"-resor om vädret inte håller.

Vecka 30
Jag och Bergarn har pratat om att packa ryggsäckarna och vandra ett obestämt antal dagar. Hur, var och när är hitills inte bestämt men plånboken får visa vägen. Alternativen nedan visas i kostnads- och svårighetsordning (tror jag).

Alternativ 1 -
Bergslagsleden
Fördelar: Billigt, lätt med transport, trevlig natur, minimal planering, intressant med Bergslagens järnhistoria, nära hem.
Nackdelar: Troligen många skogsetapper, mindre öppna ytor, mycket packning krävs.

Alternativ 2 - Sälenfjällen (Södra Kungsleden)
Nackdelar: Dyrare, mer planering krävs, svårare med transport.

Alternativ 3 -  Åre
Fördelar: Fjälllandskap, storslagna vyer, möjlighet till andra aktiviteter tom kanske?
Nackdelar: Minst två resdagar, dyrare, kräver större förberedelse, svårt med transport.

Alternativ 4 - Kungsleden (Abisko)
Fördelar: As good as it gets i Sverige!
Nackdelar: Dyrt, mycket förberedelse, otränade deltagare, lång restid för ett par dagars vandring.

Vecka 31
Alternativ vecka för vandring.
Spela golf, för övrigt oplanerat.

Vecka 32
Ännu helt oplanerat - kompletteras senare.

Tacksam för tips på andra aktiviteter och synpukter kring ovan nämnda.

Jakt på nytt boende...

Varje dag följer jag utvecklingen på bostadsmarknaden här i Örebro, dock är det lite motvind just nu men hoppas på att något intressant objekt kommer snart. Blev lite förvånad när jag såg den här lägenheten, såg bekant ut på ngt sätt?!

Tjipp tjipp!

Veckan som gått...

Tiden går ruskigt snabbt, trots att man snart skall ha semester. För att komma ikapp lite med mitt bloggande återger jag händelser som rört om lite i vardagen.

Lördag 28 juni - Dags att storhandla och fylla kylen. Att småhandla och sedan räkna ut att man har 5500 kr i matkostnad under juni är inte aktuellt.

Söndag 29 juni - Dagstur till Vinön i Hjälmaren.

Kajakpaddlare - trevligt! (Var lite orolig att Bergarn hade kommit ur kurs på sin kajakutbildning söderut)

Trevligt att åka färja när vädret är på topp!

Väl framme var det givet att hyra tandemcykel...

...och till en början fick jag vara kartläsare! =)

Första stoppet blev hos bagarn...

...där det blev kaffe och bulle i trädgården.

Sen var det skönt att ta igen sig på norra stranden... Trevlig utflykt var det iaf!

Måndag 30 juni - Dags att gratta syrran på 21-års dagen. Här är favoritpresenten...

...en longboard som var riktigt trevlig. Blev riktigt sugen på en egen...

Onsdag 2 juli - Dags att vara banvakt åt ett yrväder!

Lördag 5 juli - En av två shoppingdagar i Stockholm, detta kombinerat med släktsammankomst mm. Spelade Nintendo Wii för första gången och det var riktigt trevligt, dock sitter träningsvärken fortfarande i efter 5-timmars passet natten till söndag. Blev mest fönstershopping denna gång men ett par somriga skor lagom till semestern köptes iaf.

På återhörande - Dags att laga mat!