Hemuppgift...

Ibland är det ganska tufft att plugga, särskilt innan en större tenta eller uppgift skall lämnas in för granskning. Jag tänkte försöka hänga kvar lite i den akademiska världen samt att det är teorier som kan bli användbara på jobbet.



Pga av detta går jag en distanskurs i företagsstrategi på ORU. Problemet har varit att jobbet har tagit den största delen av min tid och när man väl kommit hem från någon resa har man mest velat slänga sig på sängen. Detta har nu medför att paniken är ett faktum. Klockan 23.59 idag den 5 oktober bör jag vara klar att skicka in uppgiften som skall omfatta 4 sidor brödtext.

Redogör för hur man kan se på förnyelse och tillväxt enligt litteraturen. Finns det likheter/skillnader när det gäller små- och medelstora företag i jämförelse med stora företag?

I litteraturen finns några olika sätt att diskutera konkurrens utifrån - konkurrens utifrån ett positionsresonemang (t ex enligt Michael Porter), det resursbaserde synättet och dynamiska kapabiliteter (förmågor). Redogör för vad dessa sätt och begrepp står för samt eventuella likheter och skillnader mellan begreppen.

Idag finns det några få svenska företag kvar inom sko- och textilindustrin. Ett av dem är Seger som tillverkar mössor och strumpor. Hur kan man förstå företaget Seger (se fall nedan) utifrån ett konkurrensfördelsresonemang?

Pust!

// Z //


Kommentarer
Postat av: Kellerman

Det bloggas daligt, horru!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback