Jobba är överskattat... forts.

Ibland undrar man vad folk gör inomhus på ett köpcentrum när solen visar sin allra bästa sida. Det har varit en jämn ström med folk i butiken trots det mycket trevliga vädret och man undrar bara varför?

DAgen började med ett par matcher bordshockey i väntam på att "lådan" skulle öppna, samma mängd kunder som vanligt och en ganska avslappnad stämmning.
Strax efter lunch small det till, dels på himlen och dels i butiken. Skyfallet förde alla semesterlediga personer till Mariebergs köpcentrum.

Likt en hjord av skenande antiloper kom kunderna inspringande och man hoppades på att kränga lite tervliga produkter.
Oj vad fel jag hade!  Uppskattningsvis hade varannan kund med sig en trasig/icke fungerande produkt som skulle bytas ut eller lagas.

Dagens kommentar 1,
Man blir förundrad av hur vissa människor tänker när de kommer in med en produkt som varit trasig i ett gäng månader utan att komit in med den tidigare.
Kund - "... Va tar det 10 dagar att laga min digitalkamera? varför?"
Jag - "Men du sa ju precis att den varit trasig i månader?"
Kund - " Ja men det e ju nu jag ska använda den!"

Förtänksamhet! Tänk på att de flesta serviceverkstäder minst håller stängt ngn vecka / år och det är ofta i Juli!

Dagens kommentar 2.
Kund - "Hur lång garanti är det på den här varan, jag köpte den julen 2004?"
Jag - "Ett år"
Kund - "Nehe, konumentköplagen säger två år!! (ps. har aldrig hört någon lag säga nåt nån gång)
Jag - "Nja nu har du nog fått det om bakfoten. Garantin är ingen lagstadgad rätt utan är upp till de olika återförsäljarna att välja efter eget tycke under förutsättning att inte leverantören ger en längre tid."
Kund - "Ne där har du fel! Garanti är alltid två år."
Jag - Jag tror du blandar ihop det med reklamationsrätten som numera är TRE år och förutsätter att ingen yttre påverkan skett. I och med att vår utlovade garanti löpt ut hjälper jag dig med en reklamation ist."
Kund till fru/sambo - "Där ser du!, jag hade rätt!"
Jag funderar - *hmm har han fortfarande inte fattat?*
Jag - "Jag vill även upplysa dig, nu innan vi skickar in varan till leverantören, att om det nu skulle finnas ngt fel som påverkats av någon yttre åverkan täcker inte reklamationsrätten detta och en felsökningsavgift tas ut på 250 kr"
Kund - "Ne jag ska inte betala ngt, jag har ju garanti!
Jag - "Hmm, denna kostnad tas ENDAST ut om någon yttre påverkan skett, precis som jag sa nyss!"
Kund - "jaha.."
Jag - "Ja, man kan ju tappa telefonen eller få den fuktskadad."
Kund - "Ne nåt sånt har inte hänt"
Jag funderar - *Vem har aldrig tappat sin mobil i marken?*
Jag - Ne, nu får vi ju hoppas på det, men för att förtydliga det ytterligare så tas en avgift ut från verkstaden om sådant skett"

Samtalet löpte vidare utan några direkta hinder och kunden gick och jag pustade ut!
Om man nu tycker sig kunna konsumentköplagen, läs då på 2006 års upplaga och inte 1986!!!

Nu e det fotboll som förhoppnigsvis lättar mitt sinne! Slutgnällt för idag! *hehe*

Ha'de

//Z//




Kommentarer
Postat av: Martinmargit

Lovely site keep it i will be back that you.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback